22
  • Do košíku nemůžete přidat další "Maas černé šaty vel. S". Zobrazit košík
22
Váš košík
Armedangels halenka
5+ zákazníci zakoupili
Armedangels halenka vel. S
1 X 520  = 520 
Maas džínová sukně
Maas džínová sukně vel. S
1 X 490  = 490 
Lanius lehká sukně fialová
Lanius lehká sukně vel. M
1 X 490  = 490 
Superdry svetr šedý
Superdry volný svetr vel. M
Cena: 520 
- +
520 
Lana lehký šátek
Lana lehký šátek (nový)
Cena: 380 
- +
380 
Continental Clothing tilko
Continental Clothing tílko vel. M
1 X 510  = 510 
Deerberg triko
Deerberg halenka vel. XXL
1 X 560  = 560 
Elkline triko s potiskem hnědé
Elkline triko potisk vel. S
1 X 480  = 480 
Tmavě šedá lehká sukně Hessnatur zadní
1+ zákazníci zakoupili
Hessnatur sukně vel. S
1 X 510  = 510 
Barevný Tranquillo šáltek
Tranquillo šál
1 X 380  = 380 
Maison Scotch
Maison Scotch mikina vel. S
1 X 410  = 410 
Seasalt kosile
Seasalt košile vel. M
1 X 450  = 450 
Tranquillo saty
Tranquillo šaty vel. XL
1 X 760  = 760 
Kings of Indigo jeans
K.O.I. džíny vel. L
1 X 870  = 870 
Komodo vlnena vesta
Komodo vlněná vesta vel. S/M
1 X 580  = 580 
Lanius mikina
Lanius lehká mikina vel. S
Cena: 530 
- +
530 
Deerberg dlouha vesta
Deerberg dlouhá vesta vel. L
1 X 510  = 510 
King Louie pruhované sako před
King Louie pruhované sako vel. S
1 X 570  = 570 
FAIR overal
FAIR overal vel. M
1 X 620  = 620 
4funky sukne
9+ zákazníci zakoupili
4Funky flavours sukně vel. M
1 X 540  = 540 
MAAS černé šaty před
Maas černé šaty vel. S
1 X 510  = 510 
Skunkfunk bluzka
Skunkfunk blůzka vel. M
1 X 490  = 490 
    Vypočítat dopravu
    Použít kupón
    Dostupné slevové kupóny
    první nákup Získat 10% slevu Děkujeme za vaší přízeň
    z5dnjstv Získat 10% slevu Franciskova
      Výrobky, které by se vám mohly líbit
      Výrobky, které by se vám mohly líbit

      Jak se Malajsie zapojila do boomu secondhandového oblečení

      Možná za to může pandemie, rostoucí obavy o životní prostředí nebo obojí dohromady, ale jedno je jisté: Lidé dnes mnohem více nakupují z druhé ruky. Oblečení z druhé ruky je jedním z nejrychleji rostoucích odvětví na světovém trhu s módou, protože spotřebitelé hledají cenově dostupné a ekologické alternativy k rychlé módě. Dokonce i celebrity si na vystoupení na červeném koberci vybírají oblečení z druhé ruky.

      Noční ulice v Kuala Lumpur tržiště


      Zpráva z roku 2021 od platformy pro další prodej ThredUp a analytické společnosti GlobalData předpokládá, že prodej použitého oblečení do roku 2025 vzroste z letošních 36 miliard dolarů na téměř 77 miliard dolarů.
      Velká část této aktivity se odehrává online na stránkách pro další prodej, jako jsou Etsy, eBay a Grailed. Pokud na některém z nich strávíte dost času, zjistíte, že překvapivě velké množství prodejců působí v jižní Asii, zejména v Malajsii.
      “Všichni jsme si toho právě všimli, zejména když nakupujeme na Etsy,” řekla Rachel Tashjianová, módní kritička časopisu GQ.
      “Hledala jsem svetr Agnès B. a všechny byly z Malajsie,” řekla Sarah Brownová, návrhářka šperkařské firmy na Manhattanu.
      Koncentrace malajsijských výloh vyvolala u některých nakupujících podiv: Proč? Pro prodejce je odpověď zřejmá: nabídka a poptávka. Nakupování z druhé ruky – známé také jako “bundle shopping”, je v Malajsii vcelku populární. Po celé zemi jsou obchody s použitým zbožím, od malých stánků u silnic až po obrovské sklady provozované firemními řetězci. Jednou z takových společností je Jalan Jalan Japan, dovozce japonského zboží, který v zemi provozuje osm obchodů, a Family Bundle, řetězec s mnoha prodejnami v Kuala Lumpuru.

      Za posledních deset let “došlo k obrovskému nárůstu tohoto druhu nakupování a je to docela fascinující,” řekl 28letý Naim Azhar, který pracuje ve společnosti zabývající se kybernetickou bezpečností v Kuala Lumpuru. V roce 2019 se stal na místní úrovni virálním díky své luxusní módě nakupované v obchodech s použitým zbožím. “Strávil jsem hodiny a hodiny jen tím, že jsem se nořil do bazénu nepotřebného oblečení, a našel jsem spoustu skvělých trenčkotů, například trenčkot Burberry,” řekl v rozhovoru pro Zoom. Většina jeho značkových nálezů stála standardní cenu za kus použitého oblečení v zemi: To je v přepočtu 1 ringgit, tedy asi 25 centů. Na internetu by se takové kousky daly snadno pořídit za 20 až 60 dolarů od amerických zákazníků nakupujících z druhé ruky; vzácné a sběratelské kousky mohou vyjít i na více než 500 dolarů. Většina Malajců však nenakupuje proto, aby prodávala. Dělají to z lásky k oblečení. Termín “bundle” označuje velké balíky, které místní obchodníci nakupují od velkoobchodníků. “Selam bundle”, což v překladu znamená “noření se do balíků oblečení”, se používá k popisu kultury spořivosti. Jednatřicetiletý Amirul Ruslan, hudebník z Kuala Lumpuru, v rozhovoru pro Zoom uvedl, že malajsijské obchody s úsporami někdy promění otevírání velkých balíků v událost. “Je to doslova tak, že jeden chlapík vyleze nahoru, nožem to roztrhne a prostě vytahuje věci,” řekl, “a lidé se do toho začnou nořit a zjišťovat, co se jim líbí.” Obzvlášť se mu líbí obchody, “které nemají žádnou prezentaci na sociálních sítích, sotva mají polohu na Google Maps”. Nedávno vzal pan Ruslan reportéra na nákupní turné a nejprve se zastavil v prodejně Family Bundle v kuala lumpurské čínské čtvrti. Na regálech byly k vidění japonské značky jako Edwin, ale také Adidas, Nike a Levi’s. Nejlevnější zboží stálo kolem jednoho dolaru, nejdražší 23 dolarů. Další na řadě byl oblíbený stánek pana Ruslana u silnice, Maxstation. Nachází se v dělnické čtvrti a tvoří ho čtyři stany s baldachýnem a stěnami z recyklované plachty. V rohu mňoukal párek koťat a na pultu seděl v kleci králík.

      Jen o několik měsíců dříve se pan Ruslan objevil v obchodě a našel před ním shromážděný dav: Maxstation hořel.
      Její majitel, čtyřiatřicetiletý Nor Muhamad Mat Nor, si stále není jistý, co se stalo. “Nikdo tam nebyl a forenzní hasiči nemají žádné stopy,” napsal ve zprávě na WhatsApp. V konečném důsledku je však pro něj místní trh méně výnosný než jeho podnikání v prodeji značkového oblečení v zahraničí na online tržišti Grailed. “Dělám to skoro deset let, s vášní,” napsal. Pan Muhamad začal prodávat oblečení na místním trhu poté, co si všiml poptávky po vintage oblečení a tričkách kapel. V roce 2017 začal prodávat v zahraničí a o tři roky později následoval jeho fyzický stánek. Dnes, jak uvedl, prodává online asi 10 až 15 položek měsíčně; některé z jeho nejvýnosnějších prodejů byly položky od japonských módních značek: Comme des Garçons, Yohji Yamamoto a Kapital. Pan Muhamad stráví hledáním oblečení asi tři hodiny denně. Nakupuje ve velkém ve velkoobchodě, který prodává balíky oblečení ze zámoří. Jak napsal, dává přednost americkému a japonskému oblečení, “protože je velká šance získat dobré zboží”. Jeden kvalitní nález v ceně 100 dolarů a více může zaplatit celý balík oblečení, řekl. Zbytek prodává na místě.

      Aby mohl sledovat rozmary amerických zákazníků, provádí “jednoduchý průzkum v médiích a časopisech” a sleduje módní osobnosti, jako jsou Kanye West, Vivienne Westwood a malajský influencer Wak Doyok. Správně provedené, napsal pan Muhamad, “je to vlastně dobrý byznys”. Po říjnovém požáru se mu podařilo obchod obnovit a v prosinci byl znovu otevřen. Při lednové návštěvě reportéra měl pan Muhamad na sobě šortky a džínovou zástěru a byl připraven otevřít a roztřídit hrst velkoobchodních balíků, z nichž každý obsahoval 300 až 400 kusů oblečení. “Trvá mi asi hodinu, než ty věci roztřídím. Každý kus si důkladně prohlédnu, zkontroluji nitě, šití, zip a zda se jedná o hodnotnou značku,” řekl, když rozřezával pytel a s pomocí své ženy Mariati Muhamadové proséval sartoriální zlato. “Johnbull, tohle je cenná značka z Japonska, takže to je něco, co bych uvedl na internetu na Grailed,” řekl a držel štítek vintage kožené univerzitní bundy. Když obchod pana Muhamada vzplál, přišel o zboží v hodnotě téměř 10 000 dolarů, včetně bundy Barbour, kterou na Grailed nabízel za 180 dolarů, a bundy Bape za 590 dolarů. Všechny své cenné věci jsem roztřídil tak, aby byly uvedeny k prodeji na internetu, takže jsem je měl uschované v obchodě, řekl. Ale všechno to zmizelo v ohni. Většina lidí, kteří darují staré oblečení, předpokládá, že konečným cílem jejich oděvů jsou regály Goodwill a Armády spásy, kde by mohly najít druhý život. Podle Adama Mintera, autora knihy “Secondhand: “New Global Garage Sale”, jsou obchody s použitým zbožím často jen první zastávkou na okružní mezinárodní cestě. Jen asi třetina věcí, které se dostanou na pulty amerických obchodů s použitým zbožím, se skutečně prodá, řekl pan Minter, který má domov v Malajsii, ale v současnosti žije v Minnesotě. Spořitelny prodávají přebytečné oblečení vývozcům oděvů ve velkém, kteří je pak posílají do celého světa: “Vaše oblečení ve Fremontu v Kalifornii může být posláno kamionem nebo po železnici do Houstonu, kde se třídí pro Pákistán, Indii a Malajsii,” řekl. Tam je mohou prodejci levně nakoupit a nabídnout na internetu. “Koupíte balík, přivezete ho zpátky do obchodu, rozbalíte ho a víte, že když budete mít štěstí, možná tam bude dobrý kus značkového oblečení, který neprošel sítem v obchodě se smíšeným zbožím a třídicím skladem v Mississaugě,” řekl pan Minter.

      V dnešní době může být daný kus oblečení – například mikina Nike – vyroben v továrně na Tchaj-wanu nebo v Bangladéši, prodán do Spojených států, darován Goodwillu, v balíku odeslán do Malajsie a poté prodán zpět do USA na Etsy. Je to jednoduchá arbitráž: Kupující ve vyspělých zemích zaplatí za značkové zboží mnohem více, než kolik stojí v rozvojovém světě, kde velkoobchodníci obvykle prodávají obrovská množství zboží za kilogramové ceny. Podle Observatory for Economic Complexity, která sleduje mezinárodní obchod, byly největším vývozcem použitého oblečení v roce 2019 (poslední rok, za který jsou k dispozici údaje) Spojené státy, kam vývoz činil 720 milionů dolarů. Největšími dovozci byly Ukrajina (203 milionů USD), Pákistán (189 milionů USD), Ghana (168 milionů USD) a Keňa (165 milionů USD). Dovoz z Malajsie činil 105 milionů dolarů. V některých zemích, zejména ve východní Africe, tvoří použité oděvy ze Západu většinu všech prodaných oděvů. Ačkoli lidé často charakterizují Ameriku jako “dumping” nepotřebného oblečení v méně bohatých zemích, pan Minter zdůraznil, že skutečnost je složitější: Oblečení kupují lidé v těchto zemích. “Chtějí je,” řekl. “V těchto místech je nakupují velkoobchodníci, kteří je pak distribuují.” Přesto se toto odvětví neobejde bez třecích ploch.

      V roce 2015 Burundi, Keňa, Rwanda, Jižní Súdán, Tanzanie a Uganda společně oznámily, že do roku 2019 zakážou dovoz oděvů, aby ochránily svůj domácí oděvní průmysl. Přicházející použité oblečení bylo prostě příliš levné. Americká obchodní organizace SMART (Secondary Materials and Recycled Textiles Association) uvedla, že zákaz dovozu oděvů by mohl stát 40 000 amerických pracovních míst a 124 milionů dolarů v exportu. V reakci na to Trumpova administrativa pohrozila zvýšením cel na dovoz z těchto zemí a všechny kromě Rwandy ustoupily. To, zda budou lidé schopni prodávat použité oblečení na mezinárodní úrovni, závisí na stavu logistiky přepravy v jejich zemi. “V některých chudých zemích, kam se dostávají balíky oblečení, prostě není infrastruktura,” řekl pan Minter. “Pokud balík oblečení skončí například v severní Nigérii a je v něm opravdu skvělý pár Levi’s, někdo v severní Nigérii se ho pravděpodobně nebude snažit prodat přes Etsy. Není na to logistika.” Naopak v Keni a Malajsii je logistika na dostatečné úrovni. Znalost elektronického obchodování rovněž” Dál poznamenal, že Malajsie je jednou z mnoha zemí – včetně Thajska, Indonésie, Ukrajiny a Lotyšska, které se tohoto obchodu účastní. Malajsie má podle něj “obyvatelstvo, které se orientuje v globálních módních trendech a má disponibilní příjem, který umožňuje tento druh podnikání”. Předpokládá se, že i díky projektům Světové banky se Malajsie v příštích dvou až šesti letech změní ze země se středními příjmy na zemi s vysokými příjmy.

      Země má také dlouhou historii jako výrobní základna pro společnosti jako Dell a Intel, které dodávají obrovské množství výrobků do Ameriky. Je zde také blízkost Japonska, které do regionu vyváží vzácné a velmi žádané zboží; většina použitého oblečení, které končí v Malajsii, pochází původně z Japonska. “Na eBay a Etsy jsem si všiml spousty kousků od Vivienne Westwood a Jeana Paula Gaultiera z Malajsie a Thajska,” napsal v e-mailu Collin James, zakladatel manhattanského vintage obchodu James Veloria. Obě značky měly v devadesátých letech a na začátku roku 2000 spoustu kousků vyrobených výhradně pro japonský trh se zajímavými potisky a vzory, které nebyly vydány pro evropský a americký trh. Julian Neo, generální ředitel společnosti DHL Express Malaysia and Brunei, v e-mailovém prohlášení napsal, že přepravní společnost má více než 260 prodejců vintage oblečení, kteří zasílají zboží z Malajsie do USA. Od roku 2013 pozorujeme, že počet zákazníků s vintage oblečením každoročně roste, napsal. Yoppy Ardiyanto, indonéský prodejce z města Bandung, uvedl: “V mé zemi, a také, myslím, v mnoha a mnoha dalších zemích, už vidí, že tento obchod je velkou příležitostí.” On a jeho žena prodávají na online tržišti Etsy historické závodní bundy už pět let. V poslední době je podle něj “velmi, velmi těžké je sehnat” ve stáncích s použitým zbožím. Konkurenci vítá, i když mu ztížila práci. “Je to vlastně velmi zábavné,” řekl. “Protože máme spoustu kamarádů, víte?” dodal.

      Zdroj: New York Times

      Item added to cart.
      22 items - 11,680 
      0