Cirkulární móda opouští lineární model “take-make-waste” (vezmi-vyrob-vyhoď) a místo toho požaduje, aby průmysl uzavřel smyčku své produkce, včetně odpovědné výroby, používání a konce životnosti každého oděvu.
Cirkularita v módě pro uzavření cyklu
Vzpomínáte na doby, kdy se slova jako “udržitelný”, “etický” nebo “ekologický” ve veřejném prostoru používala jen zřídka? V posledních letech, kdy na to upozorňují aktuální problémy, jako je klimatická krize, význam těchto pojmů prudce vzrostl. Jedním z nich, relativním nováčkem, je zejména “cirkulární móda”. Co to ale cirkulární móda je a jak může pomoci?
Vzhledem k silné přítomnosti těchto nových pojmů a k tomu, co představují, a jako zákazníci a spotřebitelé sami, je těžké se neptat – kam do toho všeho zapadáme? Pro uvědomělé spotřebitele, kteří podporují udržitelnost jak v oblasti módy, tak v dalších oblastech svého života, se stále častěji setkáváme s tím, že tato nová kategorizace stojí za prozkoumání.
V tomto článku se hlouběji ponoříme do toho, co je to dnes cirkulární móda, jak vznikla a co můžeme udělat pro to, abychom se tomuto konceptu přizpůsobili ve svých spotřebitelských rozhodnutích – nejen ve vztahu k módě, ale i v našich životech obecněji.
Cirkulární móda je …
.. systém, v němž se naše oblečení a osobní věci vyrábějí podle promyšlenějšího modelu: kde je stejně důležitá výroba předmětu i konec jeho životnosti. Tento systém promyšleně zvažuje materiály a výrobu a zdůrazňuje hodnotu využití výrobku až do jeho konce, a pak jde ještě o krok dál a znovu jej použije na něco jiného. Důraz je kladen na dlouhou životnost a životní cyklus našeho majetku, včetně návrhu, jak eliminovat odpad a znečištění. “Cirkulární” v podstatě přichází jako reakce na předchozí ekonomické a společenské modely, které byly doposud “lineární” a po své cestě škodily planetě.
Cirkulární móda dále vychází ze střetu a průniku “oběhového hospodářství” /circular economy/ (modelu, který mění typický cyklus “take-make-waste” ve prospěch co největšího množství opětovného použití a recyklace) s udržitelnou a etickou módou. Vývoj a evoluce těchto dvou oblastí probíhaly po určitou dobu paralelně v rámci různých odvětví. Tato nová kategorie je velmi potřebným doplňkem na cestě k udržitelnosti a pokroku v módním průmyslu, zejména proto, že přináší silnější ambice a propagaci, stejně jako závazek investovat do oblečení, které vydrží mnohem déle než obdobné oděvy z rychlé módy.
Hlavní body cirkulární módy:
- Použití menšího množství materiálů při výrobě jednotlivých položek pro zvýšení recyklovatelnosti.
- Snaha o odstranění nerecyklovatelných a znečišťujících materiálů z dodavatelského řetězce.
- Zpětné získávání všeho, od odstřižků oděvů až po obaly, pro opětovné použití.
- Zajištění co nejdelšího využití a opětovného použití, včetně systémů sběru a uvedení recyklovaných materiálů zpět do stavu “jako nové”.
- Bezpečné navrácení veškerého nevyhnutelného odpadu do přírody.

Jak se zrodila cirkulární móda
Kolem roku 2014 se móda poprvé oficiálně střetla s oběhovým hospodářstvím, což vedlo ke vzniku novodobého termínu “cirkulární móda”. Tento termín poprvé vznikl na semináři ve Švédsku, jehož hlavním tématem byl cirkulárnější přístup k módnímu průmyslu. Toto zásadní rozlišení přišlo v době, kdy se na průmysl, jehož dopady se začaly vážně zkoumat, zaměřily světla reflektorů. Pouhý rok předtím, v roce 2013, se v Bangladéši zřítil oděvní výrobní komplex Rana Plaza a zahynulo více než 1 000 dělníků, přičemž rychlá móda se pro spotřebitele rychle stala nežádoucím modelem, který by měli podporovat. Tato tragédie spolu s několika posledními lety, které upozornily na některé pochybné metody v tomto odvětví – včetně devastujících dopadů na životní prostředí, lidi a zvířata – také zdůraznily důležitou roli, kterou spotřebitelé hrají při prosazování lepších standardů a při urychlování změn.
Od roku 2014 se důsledný posun k podpoře udržitelnějších, etických a oběhových systémů zdesetinásobil a je přítomen v mnoha průmyslových odvětvích v souvislosti s tím, jak můžeme jako společnost jednat, vybírat a dělat udržitelněji. Jádrem tohoto objevu je vědět, odkud věci pocházejí, z čeho jsou vyrobeny, kdo je vyrobil, a být zodpovědný za celkový životní cyklus našich věcí.
Role spotřebitele
Spotřebitelé hrají klíčovou roli při vývoji a zavádění cirkulární módy. Díky zvýšené poptávce a podpoře udržitelnějších modelů jsme svědky toho, že oběhový charakter proniká do dodavatelských řetězců, výroby a v konečné fázi i do doby, kdy spotřebitel s daným zbožím skončí. S tím, jak stále více obchodů nabízí recyklační programy a městské rady se zabývají recyklací textilu, existuje stále více možností a alternativ pro zacházení s “odpadem” místo toho, aby skončily přímo na skládce. Což je skvělá zpráva nejen pro planetu ale i pro naše kapsy.
Některé klíčové kroky, které mohou spotřebitelé podniknout, aby se připojili k cirkulární módě:
- Získejte více informací o značkách, které kupujete. O značkách v našem obchodě se dočtete více zde.
- Podpořte udržitelnější a etickou módu
- Kupujte méně a lépe
- Před nákupem nového šatníku ho zrevidujte.
- Nakupujte pokud možno z druhé ruky
- Zvažte možnost zapůjčení oděvu na příští “velkou” akci
- Pořádejte výměny oblečení a účastněte se jich, tzv. SWAP
- Pečujte o své oblečení. Návod jak na to najdete zde: Jak pečovat o oblečení: Základní informace o údržbě oděvů
- Před vyhozením použitého oblečení si položte otázku “Jaké jsou alternativy?”.
- Využívejte recyklační programy v obchodech
- Při nákupu nového oblečení vybírejte udržitelnější materiály
- Mluvte s lidmi o výhodách cirkulární módy
- Zjistěte, jaký dopad má naše oblečení na planetu, a uvědomte si, jak je důležité, kde bylo vaše oblečení vyrobeno, kdo ho vyrobil a z čeho je vyrobeno
- Dejte si závazek, že nebudete kupovat značky, které se nesnaží zapadat do cirkulárního modelu
Cirkulární móda přinesla vlnu větší informovanosti spotřebitelů, silnou propagaci a celkové uznání, že předchozí lineární přístupy k módnímu průmyslu nemohou pokračovat. Tento požadavek na transparentnost, dlouhodobost a nový rámec bude pokračovat i v budoucnu a představuje budoucnost módy, která by měla menší dopad a byla více v souladu se všemi zapojenými zdroji, procesy a lidmi. Ačkoli jsme od zcela cirkulárního modelu v módě ještě daleko, s tím, jak si jej stále více značek a spotřebitelů uvědomuje a investuje do něj, již nyní předcházíme plýtvání a degradaci, které by jinak existovaly, což je krok správným směrem.
Zdroj: goodonyou.eco