Existuje oblečení, které rok co rok obléknete, protože je trvanlivé a úžasné. Láska k oblečení. Výroba oděvů neustále roste tempem 4,5 % ročně a poptávka po módě nepolevuje. Za posledních čtyřicet let se celosvětová spotřeba oděvů zdvojnásobila. V některých zemích se ročně nakoupí dvojnásobné množství oděvů, než kolik se jich vyhodí. Tato zvýšená spotřeba je spojena s náklady na životní prostředí, protože zaplňuje skládky a zvyšuje emise skleníkových plynů.
Vědci si však s tímto trendem všímají také toho, že jednotlivci považují šaty za součást své identity. Aby lépe pochopila, jak spotřeba odevů ovlivňuje životní prostředí a spotřebitele, zkoumala vědkyně Kate Fletcher environmentální a antropologická data z devíti zemí a několik případových studií, aby zjistila, jak by udržitelná móda mohla změnit vztah mezi spotřebitelem a oblečením.
Láska
Poptávka po oděvech často není poptávkou z nutnosti, ale je spíše společenským jevem, který Fletcherová označuje jako okamžité uspokojení prostřednictvím spotřeby. Aby se trend stal udržitelnější, budou muset návrháři zohlednit vztah spotřebitele k oblečení. Definice udržitelné módy od Fletcher je dvojí: zahrnuje používání udržitelnějších materiálů a také navrhování oblečení, které má vydržet a sloužit dlouhou dobu.
Udržitelné materiály mohou být látky, které vypouštějí málo emisí nebo k jejichž výrobě se spotřebuje méně vody či energie a které jsou dostatečně odolné, aby se daly nosit opakovaně.
Trvanlivost se nevztahuje jen na odolnost vůči opotřebení – oděvy mohou být navrženy tak, aby si jejich nositelé časem vytvořili ke svému oblečení nový vztah. Jak píše Fletcher: “Jednoduše řečeno, vynakládání prostředků a úsilí na prodloužení životnosti výrobků se vyplatí jen málo, pokud uživatelé těchto kusů nevyužijí výhod, které jim jejich delší životnost přináší, a to následně působí na zpomalení spotřeby.”

Fletcher použila případovou studii, na které vidíme, jak trvanlivé návrhy fungují v praxi. Jistá žena darovala dobře ušité šaty své sousedce, která se o ně dále dělila se svými třemi dcerami. Ty se o šaty podělily také s matčinou sestrou a babičkou. Nakonec tyto šaty využívalo po čtyřicet let šest lidí. Prostřednictvím této studie Fletcher zdůrazňuje sociální povahu módy jako hlavní způsob, jak ovlivnit lidi, aby nosili a kupovali udržitelnější věci..
To, co se jeden člověk rozhodne nosit a nosí po dlouhou dobu, je ovlivněno také rozhodnutími a činy ostatních. Problémem není dostatek udržitelných možností. Podle Fletcher “oděvy s dlouhou životností existují, ale… jejich prodloužená životnost je dána spíše ideologií používání než fyzickou odolností oděvu”.
Užitečné
Nabídka Udržitelné módy v našem obchodě
Inspirováno & Zdroj JSTOR Daily