34
  • Zboží přidáno do košíku
34
Váš košík
Deerberg triko
Deerberg halenka vel. XXL
1 X 560  = 560 
earth-positive-tilko
EarthPositive tílko s nápisem vel. M
1 X 420  = 420 
Eileen Fisher cardigan
Eileen Fisher kardigan vel. M
1 X 540  = 540 
Modrý nákrčník Lowie
Lowie nákrčník pletený merino
1 X 390  = 390 
Wunderwerk bluza
1+ zákazníci zakoupili
Wunderwerk blůza vel. L
1 X 470  = 470 
HempAge sukne
1+ zákazníci zakoupili
HempAge sukně vel. XS
1 X 640  = 640 
OrganicsbioTriko
Organic Basics triko vel. S
1 X 520  = 520 
Maison Scotch
Maison Scotch mikina vel. S
1 X 410  = 410 
Froy & Dind sukně Tencel
1+ zákazníci zakoupili
Froy & Dind sukně vel. M
1 X 590  = 590 
Deerberg pruhovaná sukně
Deerberg sukně vel. L
1 X 490  = 490 
Triko Not my problem honey Soyaconcept
1+ zákazníci zakoupili
Soyaconcept triko velikost XL
Cena: 390 
- +
390 
Masai lehke sacko
Masai lehké sáčko vel. L
1 X 390  = 390 
Vaude PETrissa
1+ zákazníci zakoupili
Vaude kabela PETrissa
1 X 850  = 850 
Tmavě šedá lehká sukně Hessnatur zadní
1+ zákazníci zakoupili
Hessnatur sukně vel. S
1 X 510  = 510 
FAIR overal
FAIR overal vel. M
1 X 620  = 620 
Continental Clothing tilko
Continental Clothing tílko vel. M
1 X 510  = 510 
lily balou barevne triko
Lily Balou barevné triko vel. S
1 X 410  = 410 
Skunkfunk cepice
1+ zákazníci zakoupili
Skunkfunk čepice
1 X 490  = 490 
Lana halenka
Lana halenka vel. XL
1 X 590  = 590 
Skunkfunk bluzka
Skunkfunk blůzka vel. M
1 X 490  = 490 
CUS černé šaty
CUS černé šaty vel. S/M
1 X 590  = 590 
LOVJOI šaty květované před
LOVJOI šaty vel. XL nové
1 X 690  = 690 
Pussy Deluxe triko s potiskem
Pussy Deluxe triko s potiskem vel. S
1 X 490  = 490 
Tranquillo sukně
Tranquillo sukně vel. S
1 X 490  = 490 
Lowie úpletové šaty modré před
Lowie úpletové šaty vel. M
1 X 450  = 450 
4funky flavours květovaný overal před
4funky flavours overal vel. S
1 X 620  = 620 
Komody kalhoty Tencel
Komodo kalhoty vel. S
1 X 610  = 610 
Superdry svetr šedý
Superdry volný svetr vel. M
Cena: 520 
- +
520 
Tranquillo triko
Tranquillo triko vel. XL
1 X 570  = 570 
Maas džínová sukně
Maas džínová sukně vel. S
1 X 490  = 490 
Seasalt sandály na klínku
Seasalt Cornwall sandály vel. 40
1 X 890  = 890 
Thought triko
Thought triko vel. M/L
1 X 450  = 450 
Noisy May džínová bunda
Noisy May džínová bunda vel. XS/S
1 X 480  = 480 
4funky sukne
9+ zákazníci zakoupili
4Funky flavours sukně vel. M
1 X 540  = 540 
    Vypočítat dopravu
    Možnosti přepravy budou aktualizovány na stránce pokladny.
    Použít kupón
    Dostupné slevové kupóny
    první nákup Získat 10% slevu Děkujeme za vaší přízeň
    z5dnjstv Získat 10% slevu Franciskova
      Výrobky, které by se vám mohly líbit
      Výrobky, které by se vám mohly líbit

      Rana Plaza, bezohledné využívání v módě jako důsledek nebo záměr..?

      U 10. “výročí” tragédie v Rana Plaza skupina Fashion Revolution apeluje na uvědomění a ačkoli hnutí dosáhlo zlepšení v oblasti zvyšování transparentnosti a etických postupů v módním průmyslu, je stále co zlepšovat. Globalizace dodavatelských řetězců vedla k mnoha tragédiím v tomto odvětví, kde oděvní dělníci i dnes strádají přesto, že pracují pro renomované značky.

      Vzhledem k tomu, že různé negativní postupy v módním průmyslu stále přetrvávají, je Fashion Revolution Week především iniciativa pro odpovědnější firemní kulturu zaměstnanosti. Kampaň Good Clothes či Fair Pay vybízí k spravedlivější a udržitelnější budoucnosti pro všechny.

      Realita lidí, kteří vyrábějí naše oblečení

      “Dříve lidé dováželi otroky do svých bohatých zemí, ale právě teď jsme zotročováni v rámci našich vlastních komunit, a to díky globalizaci našeho dodavatelského řetězce,” říká Nasreen Sheikhová.

      Jako bývalá dětská dělnice v oděvní továrně v Káthmándú jsou slova Nasreen Sheikhové o podmínkách moderního otroctví, které se skrývají na očích v celém módním průmyslu, pravdivější než většina ostatních.

      “Jako dělníci v oděvním průmyslu se stáváme živým strojem,” přemítala v rozhovoru pro Fashion Revolution. “Nenarodili jsme se jen proto, abychom byli chudí, ale v této společnosti s námi zachází kapitalismus, kolonialismus, chamtivost, kontrola a strach.”

      Může být lákavé odpojit se od reality lidí, kteří vyrábějí naše oblečení, zvláště když titulky o nízkých platech, genderovém násilí, rušení odborů a krádežích mezd zaplavují naše kanály stejně často jako cílené reklamy na takzvanou udržitelnou módu. Tedy téměř vůbec. Vzhledem k tomu, že miliardáři z řad značek se množí, zatímco dělníci v oděvním průmyslu bojují o základní životní potřeby, je zásadní zkoumat původ vykořisťování v módním systému a hlavně to, kdo má ze zachování současného stavu prospěch.

      Pozůstatky koloniálních kořenů módy

      Role módního průmyslu v koloniálním vykořisťování, jako byl transatlantický obchod s otroky a kulturní devastace Indie, je hanebným dědictvím, ale od obchodních cest až po mocenské vztahy se zásadní systémová změna stále neprojevila. Kolonizace – záměrný režim kulturní nadvlády – se vždy uskutečňovala prostřednictvím těžby zdrojů a vykořisťování pracovní síly. Stejně jako kolonialismus výslovně komodifikoval a znehodnocoval lidi a půdu, aby přinesl impériím bohatství a moc, tak i moderní módní systém hrdě opakuje tuto temnou historii. Článek obhájkyň udržitelné módy Ayeshy Barenblat a Aditi Mayer z roku 2020 dokonce výslovně označuje západní módní značky za dnešní koloniální pány.

      Právě tato strukturální nerovnováha moci mezi módními korporacemi a jejich dodavateli uzavírá miliony oděvních a textilních dělníků – z nichž většina žije v regionech, které byly dříve postiženy imperiální těžbou – do koloběhu chudoby. “Módní rasismus není jen to, co vidíme v časopisech a na přehlídkových molech,” připomíná výzkumnice práce v oblasti módy Minh-Ha T. Phamová ve svém webináři o rasismu v dodavatelských řetězcích v oblasti módy pro nadaci Slow Factory. “Je také v neviditelných strukturách a vztazích, které fungují jako základní mechanismy systémového rasismu v módě, který je udržován politikami, smlouvami a zákony, jež tvoří globální dodavatelské řetězce módy.”

      Móda je jedním z nejlukrativnějších odvětví na světě, a tak tento nespravedlivý a vykořisťovatelský systém neudržuje nedostatek finančních prostředků, ale nedostatek redistribučních opatření. Jen v Evropě byla velikost trhu tohoto odvětví v roce 2021 oceněna na 532,8 miliardy dolarů (GlobalData). Mezitím miliony lidí pracujících v dodavatelských řetězcích, které podněcují touhu evropských spotřebitelů po nových oděvech, nedostávají dostatečnou mzdu, aby mohli uspokojit své základní potřeby. COVID-19 tuto nerovnost ještě prohloubil, přičemž podle organizace Oxfam vznikl během pandemie každých 30 hodin nový miliardář, a to stejnou rychlostí, jakou hrozil jednomu milionu lidí pád do extrémní chudoby. To není náhoda. “Budování lepšího” po pandemii musí zahrnovat demontáž samotných struktur, které umožnily podnikům profitovat na úkor trpících pracovníků.

      Honba za levnou jehlou po celém světě

      Dnešní dodavatelské řetězce v oblasti módy sledují koloniální obchodní cesty, které jsou podporovány “závodem ke dnu”, v němž se korporace neustále snaží snížit náklady na pracovní sílu a maximalizovat marži. Delphine Williotová, vedoucí politiky a kampaní ve Fashion Revolution, popisuje tuto dynamiku jako udržovanou extrémním rozdílem moci mezi módními značkami a dodavateli a dělníky, kteří vyrábějí naše oblečení. “Ekonomika mnoha zemí produkujících oděvy silně závisí na tom, že jim západní značky přinesou zakázky – budou diktovat smluvní podmínky a tlačit na dodavatele, aby je akceptovali i za cenu ztráty zakázek ve prospěch jiných zemí s konkurenceschopnějšími cenami a dodacími lhůtami,” dodává Williotová.

      Rychlý hospodářský rozvoj zemí, jako je Bangladéš, jeden z největších světových vývozců konfekčního oblečení, je úzce spojen s módním průmyslem. Častou otázkou, která se v debatách o této neokoloniální závislosti na západních obchodních zájmech objevuje, proto jednoduše je: “A co pracovní místa?”. Je to však právě tento paternalistický pohled, který udržuje 4,2 milionu bangladéšských pracovníků v dluhovém koloběhu práce za nízkou mzdu a snižující se účasti na občanské společnosti, která je poháněna nadměrnými a vyčerpávajícími přesčasy. Nedostatek důkladné regulace mezitím znamená, že maloobchodníci se mohou vyhýbat odpovědnosti za zlepšování pracovních podmínek právě těch pracovních míst, která vytvářejí.

      Ve své debutové knize Consumed: The need for collective change; colonialism, climate change & consumerism, Aja Barber, autorka knih o módě, tuto falešnou dichotomii podrobně rozebírá: “Potřeba kolektivní změny; kolonialismus, změna klimatu a konzumerismus”. “Představa, že každá společnost, která tvrdí, že pracovní místa, která přiváží do zámoří, jsou altruistickým krokem, by skutečně měla být kodifikována jako ‘levnější’,” připomíná. “Nikdo si nechce přiznat, že v tomto cyklu nikdy nejde o altruismus nebo o to, že by přinášel lidem práci. Jde o zastavení změn, které se dějí zevnitř.”

      Hranice individuálního jednání

      V poslední době stále více velkých značek veřejně slibuje, že se budou chovat správně k pracovníkům v oděvním průmyslu, a snaží se tak odčinit desetiletí vyšetřování temné reality dodavatelských řetězců v módním průmyslu. Podle nejnovějšího Indexu transparentnosti v oblasti módy však 96 % značek stále nezveřejňuje počet pracovníků ve svém dodavatelském řetězci, kterým vyplácí mzdu odpovídající životnímu minimu.

      Pravdou je, že už nemáme čas čekat na dobrovolná opatření a plané sliby jednotlivých značek. Průmysl musí být pohnán k odpovědnosti zákonem. Jedním z míst, kde lze začít, je EU, největší dovozce oděvů a textilu na světě. EU má povinnost zajistit, aby veškeré oděvy, ať už vyrobené v tuzemsku nebo v zahraničí, byly vyrobeny v bezpečných podmínkách a za spravedlivou mzdu. Proto kampaň Good Clothes, Fair Pay (Dobré oblečení, spravedlivá mzda) vyzývá k přijetí právních předpisů EU, které by vyžadovaly, aby každá značka prodávající na trh EU prováděla rozsáhlou hloubkovou kontrolu týkající se životních mezd. Nejde o to, aby západní vlády “napravovaly” problémy v nedávno průmyslově vyspělých zemích, ale o budování skutečné odpovědnosti podniků za problémy, které značky v první řadě způsobily.

      Globální dodavatelský řetězec v oblasti módy je jako pyramidový systém, na jehož dně jsou oděvní dělníci a na vrcholu bohatí manažeři. Je to záměr, že tuto pyramidu podpírají převážně barevné ženy ze zemí globálního Jihu. Musíme si uvědomit strukturální rasismus, který je vlastní módnímu systému, a musíme změnit rovnováhu sil.

      Pokud jste občanem EU, můžete se podepsat pod iniciativu Good Clothes, Fair Pay. K dubnu 2023 petici podepsalo více než 120 tisíc lidí a do července 2023 musí petice dosáhnout jednoho milionu podpisů, aby Evropská komise mohla reagovat, takže každá akce pomáhá požadovat spravedlivé odměňování jako základní lidské právo pro lidi, kteří vyrábějí naše oblečení.

      Zdroj: goodonyou.eco

      Item added to cart.
      34 items - 18,160 
      0