Módní průmysl se musí stát udržitelnějším, vyžaduje to stále více spotřebitelů. Jak se to může stát, ukazuje těchto 6 udržitelných módních trendů.

V módním průmyslu panuje nálada, která volá po změně. Spotřebitelé požadují udržitelnější módu a související výrobní metody. Značky se nyní více zaměřují na transparentní procesy, efektivní dodavatelské řetězce, spravedlivé pracovní podmínky, recyklovatelné materiály a mnoho dalšího.
Tento nový vývoj výrazně mění módní průmysl a určuje udržitelné trendy, které umožňují nové, odpovědné způsoby práce. Vznikají tak malé podniky a zejména začínající firmy, které díky své pružnosti a flexibilitě přinášejí do módního průmyslu nový vítr. Ale ani zavedené velké společnosti nemají svázané ruce. Mohou sloužit jako průkopníci a mít velký vliv.
1. Sdílení a půjčování
Jak je již známo ze sdílení automobilů, existuje mezi spotřebiteli touha přejít na nové modely vlastnictví i v oblasti módy. To mimo jiné umožňuje větší rozmanitost, je cenově dostupnější a podporuje udržitelnou módu. Odborníci se domnívají, že trh s dalším prodejem použitého zboží bude v příštích deseti letech větší než trh s rychlou módou.
Pro módní průmysl to znamená: Téměř jistě se zvýší počet známých značek, které se pustí do pronájmu, dalšího prodeje nebo recyklace. Kromě toho může tento nový vývoj vést k nárůstu počtu značek, které nabízejí výhradně pronájem i modely předplatného. To platí zejména pro luxusní předměty a doplňky, které si najdou cestu do více šatníků. Módní průmysl nyní stojí před úkolem plně porozumět spotřebitelům a správně interpretovat nové signály o měnící se touze po vlastnictví.
2. Vědomé nakupování
Zejména mladší spotřebitelé, jako jsou mileniálové a generace Z, se stále více zajímají o sociální a environmentální otázky a intenzivně se zajímají o to, co nabízejí nové i již zavedené značky. To se nakonec odráží i v jejich nákupním chování: Dávají přednost udržitelné módě od značek, které jsou v souladu s jejich hodnotami. Mnoho značek proto reaguje tím, že tyto otázky začleňuje do svých produktů a služeb
3. Větší transparentnost
V důsledku řady závažných úniků dat a klamání spotřebitelů je nyní mnoho spotřebitelů ostražitějších a především méně důvěřivých. Požadují větší transparentnost a chtějí vědět, co se děje v zákulisí společnosti. Od společností se nyní stále častěji vyžaduje, aby důsledně přezkoumávaly své obchodní praktiky a identifikovaly potenciální problémové oblasti, pokud se chtějí i nadále vyhnout podkopávání důvěry svých zákazníků.
K tomu lze využít nové technologie, jako je blockchain, kde každý uzel v síti vidí celou historii transakcí. Tím se zvyšuje transparentnost dodavatelského řetězce pro všechny zúčastněné poskytovatele služeb i koncového zákazníka. Tento postup se již používá ve finančním sektoru u tzv. kryptoměn, jako je Bitcoin, aby se vyloučila možnost manipulace nebo podvodu. Pro módní průmysl však větší transparentnost znamená také přiznat vlastní chyby v případě krize, rychle na ně reagovat a převzít za ně odpovědnost. To je to, co udělala například luxusní značka Burberry se svou udržitelnou orientací.
4. Individuální móda na zakázku
Návrh a výroba jsou obvykle zdlouhavé a těžkopádné procesy. Někdy trvá plánování a uvedení produktů na trh téměř rok. Zde jsou součástí řešení zejména začínající podniky: dokáží rychle reagovat na získávání a vývoj produktů, zkracovat výrobní časy
a optimalizovat distribuci.
Rostoucí touha vyrábět výrobky na zakázku nebo je dokonce personalizovat může být hnací silou menších společností. Nová generace začínajících podniků nabízí výrobky na míru a na zakázku, které díky své jedinečnosti a dokonalému přizpůsobení přispívají k větší udržitelnosti. To by mohly větší společnosti realizovat prostřednictvím pilotních projektů.
5. Second hand a vintage
Oblečení se vždy vyměňovalo, ať už na online platformách, na bleších trzích, v rodině nebo na swap burzách. Tento trend udržitelné módy nabývá stále větších rozměrů a v průmyslu je stále více chápán jako samostatný obchodní model. Zatímco odvětví rychlé módy vyrábí stále více zboží, spotřebitelé si uvědomují nebezpečí, které se za ním skrývá, a zaměřují se na to, aby staré oblečení bylo opět aktuální.
Uznávají také kouzlo již obnošených a neobvyklých kousků, které nikdo jiný nevlastní. Díky tomuto novému přístupu tak oživení módy z druhé ruky a vintage prospívá nejen planetě, ale také touze spotřebitelů vlastnit jedinečné a individuální kousky.
6. Uživatelská zkušenost v obchodě
Téměř všechny naše nákupy jsou již ovlivněny online a sociálními médii. Digitalizované nákupní modely v offline segmentu jsou na vzestupu. Online platformy stále častěji otevírají vlajkové prodejny a showroomy v horkých lokalitách velkých mezinárodních měst. Virtuální realita a inovativní nákupní aplikace navíc v budoucnu způsobí revoluci v nakupování v obchodech.