Módní průmysl je zodpovědný za velký podíl emisí uhlíku, spotřeby vody a textilního odpadu.
Zejména rychlá móda má největší dopad na životní prostředí na sociální udržitelnost, oděvy vytvořené v tomto odvětví jsou obvykle špatně vyrobené z nevhodných materiálů.
Zde je 10 nejlepčích značek udržitelného oblečení, které usilují o environmentální a sociální udržitelnost. O takzvanou udržitelnou módu – udržitelné oblečení.
Udržitelné oblečení.
Co je udržitelné oblečení? Udržitelná móda (známá také jako ekologická móda) je hnutí a proces podporující změnu módních výrobků a módního systému směrem k větší ekologické integritě a sociální spravedlnosti. Udržitelná móda se týká více než jen řešení módních textilií nebo výrobků.Zabývá se celým způsobem výroby oděvů, tím, kdo je vyrábí, a tím, jak dlouhá je životnost výrobku, než se dostane na skládku. Toto udržitelné hnutí bojuje proti velké uhlíkové stopě, kterou vytvořil módní průmysl a rychlá móda, tím, že snižuje emise skleníkových plynů. Snížením dopadu módy na životní prostředí lze bojovat proti znečištění ovzduší, znečištění vody a celkové změně klimatu, která by mohla v příštím století zabránit milionům předčasných úmrtí.
Zara
Zara usiluje o to, aby do roku 2022 bylo 50 % jejích výrobků součástí řady Join Life, tato řada výrobků je vyráběna za použití postupů a surovin, které mají menší dopad na životní prostředí. Společnost nyní recykluje a znovu používá všechny krabice, tašky, ramínka a budíky. Zara si také klade za cíl používat do roku 2025 výhradně udržitelné textilie a materiály. Zara home.
Afends
Afends prosazují udržitelnost prostřednictvím svých oděvů a výrobků, značka ručně vybírá nejudržitelnější vlákna s nejmenším dopadem na životní prostředí. Afends pracuje na výrobě celoživotního zboží, které nevyjde z módy. Od roku 2014 značka vyrábí obaly z kukuřičného škrobu, které jsou 100% kompostovatelné v domácích podmínkách.
Plant Faced Clothing
Plant Faced Clothing je 100% veganská značka oblečení, která se snaží vytvářet udržitelné a etické výrobky. Produkty jsou vyrobeny z udržitelných materiálů, které jsou vytvořeny tak, aby vydržely celý život. Plant Faced Clothing používá pro své obaly 100% recyklovaný papír s inkousty na vodní bázi.
Tato oděvní značka vytváří a prodává své výrobky co nejudržitelnějším způsobem.
Ninety Percent
Ninety Percent nevyrábí velké množství oblečení, aby se vyhnula zbytkům výrobků, ze zbytkových materiálů se vyrábí jednorázové kusy, které se prodávají ve sběrně odpadů, nikoliv ve sběrně. V rámci výroby oblečení se používají udržitelné materiály, jako je konopí, přírodní len, tencel a organická bavlna.
Mudjeans
Džíny Mudjeans jsou vytvořeny z materiálů z udržitelných zdrojů, z nichž 40 % tvoří recyklované džíny. Všechny výrobky jsou zcela veganské. Za poslední 3 roky ušetřila společnost Mud Jeans 300 milionů litrů vody, zachránila 12 000 párů džín ze skládek a díky svému úsilí v oblasti recyklace zabránila vzniku 700 000 kilogramů CO2.
Lucy & Yaks
Tato novozélandská oděvní společnost vyrábí eticky vytvořené oděvy a původně byla známá svými dungarees. Nejnovější továrna Lucy & Yaks umístěná v Indii je napájena solárními panely, což znamená, že budova je zcela udržitelná a všichni zaměstnanci dostávají mzdu odpovídající životnímu minimu. Všechny balicí sáčky a poštovní obaly jsou vytvořeny ze 100% recyklovaných a biologicky odbouratelných materiálů.
TOMS
TOMS je značka obuvi, která je známá svou kampaní “one for one”. Za každý pár bot, který si zákazník zakoupí, je další pár zaslán dítěti v nouzi. Společnost v současné době pracuje na způsobech, jak snížit svůj vliv na životní prostředí, nyní používá 100% bavlnu a obaly z udržitelných zdrojů. Jejím cílem je také používat celkově 80 % recyklovaných materiálů.

Patagonia
Patagonia je americká společnost, která vyrábí outdoorové oblečení. Tato značka použila ve své nejnovější řadě oblečení 87 % recyklovaných materiálů a veškerá použitá bavlna je ze 100 % ekologicky pěstovaná. Více než 64 000 pracovníků je zapojeno do programu spravedlivého obchodu společnosti Patagonias. Patagonia není součástí rychlého módního průmyslu, vytváří nadčasové designy a výrobky s dlouhou životností.
Levi’s
Společnost Levi’s se zavázala k udržitelnému nošení džínoviny. Značka vytváří výrobky, které vydrží celý život, jejich nejoblíbenější položka 501 Jeans byla poprvé vytvořena před více než 150 lety. Společnost Levi’s plánuje snížit spotřebu vody o 80 % pomocí techniky Water<Less a také snížit emise skleníkových plynů o 25 %.
Adidas
Adidas zvyšuje svou udržitelnost a využívání recyklovaných materiálů. Od roku 2024 chce značka používat pouze recyklovaný polyester, aby snížila svůj vliv na životní prostředí. Adidas je také nastaven na snižování spotřeby vody při výrobě, 20 % používané energie je obnovitelné, společnost se také zavázala k dodržování spravedlivých pracovních postupů.
Některé z nejznámějších B Corps jsou důkazem toho, že obchodní zájmy lze spojit s etickými zásadami, aniž by to způsobilo újmu lidem a přírodě. Společnosti začaly začleňovat iniciativy se sociálním dopadem do obchodní strategie. Tento seznam zkoumá firmy, které podle našeho názoru patří k těm, které to dělají nejlépe.
Od odpovědnosti k nutnosti, stále více značek podporuje koncept ESG a projevuje větší angažovanost v oblasti udržitelnosti
Sustainability Magazine je digitální komunita pro globální oblast udržitelnosti, která spojuje nejudržitelnější světové značky a projekty a jejich nejvyšší vedoucí pracovníky s nejnovějšími trendy, protože trh udržitelnosti se otáčí směrem k technologiím a digitální transformaci.
Skutečná cena módy?